En samlad historia
I En samlad historia har jag utgått från intervjuer, samtal och annat material som jag samlat mellan åren 1993 och 2012. Mycket av det material jag använder mig av har jag dokumenterat tillsammans med journalisten Elisabet Blomberg i vårt projekt Wiedergutmachung. Där har vi gemensamt undersökt våra tyska bakgrunder och vad som hände under 1930- och 1940-talet i Nazityskland.
I En samlad historia fortsätter jag i samma spår och använder mig jag mig av symboler som känns igen från 1930-talets Europa och som finns kvar än idag. Mina tolkningar av inspelningarna får stor betydelse eftersom de är gjorda på flera språk; tyska, svenska, engelska och hebreiska. Materialet är insamlat med olika språkliga förutsättningar, men efter att ha gått tillbaka till samma ljudspår om och om igen har jag gjort nya upptäckter som jag i utställningen sätter i ett slags motsatsförhållande. Ur släktens fotoalbum har jag valt ett antal svartvita fotografier, alla tagna i Berlin-Buch. Fotografierna befolkas av mina släktingar och deras vänner. Den äldsta bilden är från 1918. På den dansar min mormor, hennes systrar och deras judiska lekkamrater i trädgården. Det yngsta fotografiet från 1966 föreställer mig som liten i samma trädgård. Färgfotografierna avbildar artefakter som jag hittat i släktens gömmor.
Utställningen har genomförts med hjälp av HUMlab, Umeå universitet.
•••
Titel
Längd:
Teknik:
Tillkomstår:
Titel
Format:
Teknik:
Tillkomstår:
Interiör från En samlad historia
V I S A T
M E D I A
•••
Titel: Vanmakt
Format:: 500 x 500 x 210 mm
Teknik: Två silverskulpturer på en hylla
Tillkomstår: 2001
Titel
Format:
Teknik:
Tillkomstår:
Att återvända till Auschwitz
Instinktivt finns där ett motstånd, en beröringsskräck. Hur kan man närma sig Förintelsen utan att själv av en allt för svår sorg eller ilska? I utställningen Att återvända till Auschwitz görs resan tillbaka till denna ohyggliga plats som blivit symbolen för ondskan och civilisationens bräcklighet. Vi måste ständigt återvända dit, inte främst för att hitta nya svar, men för att minnas och kontemplera vår egen roll som samhällsvarelser. Tid har passerat. Få vittnen är vid liv, ändå är folkmordet på de europeiska judarna mer aktuellt än någonsin. Genom konstnärer från skilda generationer, som alla verkar och har verkat i Sverige får vi olika ingångar till ämnet. Vi närmar oss Auschwitz varsamt, först från en distans, men kan samtidigt inte värja oss från smärtan. Personliga band och den tid verken kommit till i blir parametrar i hur vi kan förstå och ta in. Tiden ömsom kapslar in och avtäcker nya lager i berättelsen om Förintelsen.
Utställningen visar verk av konstnärerna Lenke Rothman, Torsten Billman, Maria Sundström, Aleksandra Kucharska, Maciej Klauzner och Lennart Didoff.
V I S A T
M E D I A
Copyright © All Rights Reserved